Osoby korzystające z leasingowanego auta mogą zastanawiać się, jak postępować, jeżeli będą chciały wyjechać nim za granicę. O czym należy wiedzieć? Czy będzie potrzebna zgoda firmy leasingowej? Jak wygląda kwestia ubezpieczenia OC/AC i zielonej karty? Poznaj najważniejsze informacje związane z podróżowaniem za granicę samochodem w leasingu.
Upoważnienie od właściciela pojazdu – czy jest konieczne?
W teorii w wielu krajach wprowadzono obowiązek posiadania upoważnienia od właściciela do dysponowania pojazdem. W praktyce przestrzeganie tych przepisów zwykle nie jest kontrolowane. W krajach europejskich służby policyjne lub inne porządkowe nie powinny utrudniać dalszej podróży w przypadku braku upoważnienia od leasingodawców. Większość korzystających z pojazdów w leasingu wyjeżdża za granicę, nie posiadając wspomnianej zgody. Jeśli jednak brak dokumentu stresuje podróżujących, lepiej wyposażyć się w pozwolenie na piśmie przed wyruszeniem w drogę.
Jak uzyskać upoważnienie do dysponowania autem w leasingu?
Część firm leasingowych nakłada dodatkowe opłaty (zwykle w wysokości kilkudziesięciu złotych) za wydanie pisemnej zgody na dysponowanie samochodem. Wymagają przy tym, by pojazd miał ważne ubezpieczenie obowiązujące również w kraju podróży. Inni leasingodawcy już przy podpisywaniu umowy wydają upoważnienie do dysponowania autem w Polsce i za granicą. Często tłumaczą taki dokument na kilka języków.
Jak widać, firmy leasingowe różnie regulują kwestię użytkowania samochodów powierzonych leasingobiorcom w czasie zagranicznych wyjazdów. Niektórzy leasingodawcy nie narzucają żadnych wymogów poza koniecznością ubezpieczenia auta. Na rynku działają też takie firmy, które już przy podpisywaniu umowy wydają upoważnienie do użytkowania pojazdu. Wąska grupa leasingodawców nakazuje swoim klientom każdorazowe informowanie o zagranicznym wyjeździe i pobiera opłatę za wydanie zezwolenia. Warto zwrócić uwagę na te sprawy jeszcze na etapie poszukiwania oferty leasingu.
Ubezpieczenie OC/AC i zielona karta a wyjazd za granicę
Każdy leasingodawca wymaga, by leasingobiorca zadbał o ubezpieczenie przedmiotu leasingu. Polisa ma chronić samochód w krajach, do których korzystający z niego się uda. Wymagane jest nie tylko ubezpieczenie OC (odpowiedzialności cywilnej), ale i AC (auto-casco). W większości europejskich państw wystarczającą ochronę zagwarantuje standardowa polska polisa. Jeżeli jednak celem podróży jest kraj egzotyczny lub taki, w którym przebywanie wiąże się ze zwiększonym ryzykiem, najczęściej trzeba wykupić dodatkową polisę.
Jeżeli kierowca posiada autocasco (a każdy samochód w leasingu je ma), ubezpieczyciel zazwyczaj nieodpłatnie wydaje również zieloną kartę. Ten dokument okaże się potrzebny w trakcie wyjazdów do Rosji, Tunezji, Ukrainy, Turcji, Maroka, Izraela, Macedonii, Serbii, Czarnogóry, Bośni i Hercegowiny, Mołdawii, Albanii, Białorusi oraz Iranu.
Wyjazd leasingowanym samochodem za granicę – co zrobić przed podróżą?
Przed opuszczeniem Polski, warto przeczytać umowę leasingu albo skontaktować się z finansującym, by ustalić, czy wymaga on wystąpienia do niego o stosowną zgodę. To rozwieje wszelkie wątpliwości. Ponadto najlepiej poznać wymogi stawiane podróżującym przez władze poszczególnych krajów. Przed wyjazdem zagranicznym warto zatroszczyć się jednak przede wszystkim o najbardziej istotne sprawy – potrzebne ubezpieczenie, stan techniczny pojazdu oraz wyposażenie samochodu w apteczkę, trójkąt i kamizelki ostrzegawcze.
Podsumowując, zgoda leasingodawcy nie jest warunkiem koniecznym, by przekroczyć granicę naszego kraju leasingowanym autem. W praktyce większość korzystających z tej formy finansowania pojazdów podróżuje bez upoważnienia. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że różne firmy leasingowe mogą mieć do tej sprawy odmienne podejście – na wszelki wypadek lepiej zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Umowy Leasingu przed zagranicznym wyjazdem. Należy natomiast bezsprzecznie pamiętać o zapewnieniu odpowiedniej ochrony ubezpieczonemu samochodowi. W większości krajów europejskich wystarczy polisa OC/AC, w niektórych – ubezpieczenia dodatkowe oraz zielona karta. Ponadto warto sprawdzić wymagania stawiane uczestnikom ruchu drogowego w konkretnych miejscach, szczególnie jeśli celem podróży będą państwa spoza UE i strefy Schengen.