Leasing a zawieszenie działalności gospodarczej

Jeśli umowa leasingu została zawarta przed zawieszeniem działalności, można ją kontynuować także w okresie zawieszenia. Jak wygląda to w praktyce? Sprawdź, o czym należy pamiętać w kwestii podatków i wymogów formalnych.

Poinformuj leasingodawcę

Chociaż większość firm leasingowych nie utrudnia korzystania z leasingu w przypadku chęci zawieszenia działalności przez leasingobiorcę i nie wymaga w związku z tym informowania o tym fakcie, dobrą praktyką jest uprzedzenie leasingodawcy o swoim zamiarze. Dzięki wcześniejszemu skontaktowaniu się z finansującym można rozwiać wątpliwości i uniknąć ewentualnych problemów. Należy pamiętać, że mimo zawieszenia działalności gospodarczej leasingobiorca jest zobowiązany umową do spłaty rat i wszystkich bieżących zobowiązań z tytułu leasingu.

Koszty podatkowe od leasingu w okresie zawieszenia, złożenie PIT

Raty leasingowe spłacane w okresie zawieszenia należą do kosztów uzyskania przychodu. Oznacza to, że można je rozliczyć po wznowieniu działalności. Jeżeli jednak przedsiębiorca składa w trakcie zawieszenia PIT roczny, a jego działalność nadal pozostaje zawieszona, ma szansę ująć w deklaracji rocznej koszty związane z obsługą leasingu.

Przykład:

Właściciel firmy korzysta z leasingu samochodu osobowego. Zawiesza działalność w połowie 2019 roku i zamierza wznowić ją  w połowie 2020 roku. Oznacza to, że składając PIT za rok 2019, będzie mógł ująć w tej deklaracji koszty poniesione z tytułu leasingu w czasie od połowy do końca 2019 roku i dzięki temu zapłacić mniejszy podatek. Jeżeli wspomniane koszty spowodują stratę, podatnik będzie mógł rozliczyć ją w kolejnych 5 latach (z zastrzeżeniem, że nie może to być więcej niż 50% straty w ciągu jednego roku). Z kolei opłaty leasingowe poniesione w okresie od początku do połowy 2020 roku, przedsiębiorca-leasingobiorca będzie mógł wliczyć w koszty w pierwszym miesiącu rozliczeniowym po wznowieniu działalności w połowie 2020 roku.

Zawieszenie działalności a podatek VAT od rat leasingowych

Należy wiedzieć, że uda się odliczyć VAT od opłat leasingowych, ponoszonych w okresie zawieszenia, w pierwszym okresie rozliczeniowym po wznowieniu działalności gospodarczej. W przypadku samochodów osobowych używanych w celach firmowych i prywatnych może to być maksymalnie 50% VAT.

Wykup przedmiotu na koniec leasingu – jak to wygląda przy zawieszeniu działalności?

W przypadku wykupu działają podobne zasady, co w przypadku odliczania VAT i innych wyżej opisanych podatkowych rozliczeń. Ewentualne koszty i VAT wiążące się z wykupem przedmiotu umowy leasingu uda się z powodzeniem rozliczyć po wznowieniu działalności gospodarczej. Inaczej będzie jednak wtedy, gdy przedsiębiorca wybierze wykup prywatny. Wówczas nie zalicza się kosztów ani nie odlicza VAT od faktury wykupowej.

Kontynuowanie umowy leasingu jest możliwe mimo zawieszenia działalności gospodarczej. Trzeba wówczas pamiętać o kilku kwestiach podatkowych oraz o tym, że warto poinformować leasingodawcę o swoim zamiarze. Wówczas uniknie się wątpliwości i ewentualnych kłopotów natury formalnej. 

Zamów kontakt