Leasing używanego busa to rozwiązanie pozwalające zaoszczędzić. Korzystanie z pojazdu z drugiej ręki wiąże się z płaceniem niższych rat i dobrą znajomością cech samochodu. Co trzeba wiedzieć o procedurach i wymaganiach związanych z leasingiem używanych aut dostawczych? Odpowiadamy poniżej.
Skąd wziąć używanego busa do leasingu?
W przypadku używanych samochodów dostawczych liczy się ich pochodzenie. Nie ma tu jednak jednej zasady. Na rynku działają leasingodawcy mogący sfinansować używanego busa wyłącznie wtedy, gdy jego dostawcą jest autoryzowany dealer. Znajdziemy też firmy leasingowe o bardziej liberalnym podejściu, dopuszczające zakup od importerów, komisów, a nawet od indywidualnych osób czy przedsiębiorstw.
Dlaczego finansujący zwracają uwagę na źródło pochodzenia używanego samochodu? Dzieje się tak dlatego, że to oni są formalnie właścicielami pojazdów. W przypadku wad prawnych czy sporów z dostawcą, wolą mieć do czynienia z wiarygodną firmą, a nie z kimś, od kogo trudno wyegzekwować konkretne działania.
Jaki jest maksymalny wiek pojazdu?
Im nowszy samochód, tym łatwiej i na lepszych warunkach można go leasingować. Najwięcej firm finansuje auta 2-4-letnie. Niektórzy leasingodawcy zawierają umowy, których przedmiotem są busy 4-6-letnie. Najbardziej ograniczona jest oferta finansowania samochodów dostawczych starszych niż 7 lat. W ostatnim przypadku trzeba zastanowić się nad sensownością takich ofert – to korzystający płaci za przeglądy i naprawy.
Warto pamiętać, że od wieku używanego busa zależy okres leasingu. Łącznie nie powinny one przekroczyć 10 lat. Oznacza to, że samochód dostawczy, nawet pięcioletni, można leasingować jeszcze przez 5 lat, ośmioletni – 2 lata. W zależności od firm leasingowych zdarzają się wyjątki od tej zasady.
Dokumenty zakupu
Po nowelizacji przepisów z 2019 roku, najlepiej szukać używanego samochodu dostawczego, który sprzedany zostanie na pełną fakturę VAT. Najwięcej firm leasingowych finansuje takie transakcje, a koszty finansowania są niższe niż w przypadku faktury VAT-marża.
Jaka jest wysokość opłaty wstępnej?
Maksymalna wysokość czynszu inicjalnego w przypadku używanych busów to 45%. Minimalna wartość wpłaty zależy od polityki danego leasingodawcy, zastosowanej procedury, wieku pojazdu oraz źródła jego pochodzenia. Najczęściej przy leasingu używanych samochodów osobowych stosuje się czynsz inicjalny na poziomie 10-15%. Opłaty mogą być niższe, co zależy od wcześniej wspomnianych czynników.
Czy można sfinansować samochód poleasingowy?
Istnieje możliwość wzięcie w leasing busa poleasingowego. Dotyczy to zarówno przypadków, gdy pojazd sprzedany zostaje przez osobę lub przedsiębiorcę, który go wcześniej leasingowa, a potem wykupił, jak i sprzedającym jest leasingodawca.
Kto sprawdza stan techniczny busa?
Czasem leasingodawca sam sprawdza stan techniczny i wizualny samochodu, ale robi to dość powierzchownie. Częściej firmy decydują się na wycenę busów z drugiej ręki przez specjalistów. Taka wycena nie nosi jednak zbyt dużej wartości dla klienta, dlatego że dotyczy ogólnego stanu pojazdu i nie obejmuje usterek łatwych do ukrycia. Jeżeli chce się mieć dobrze sprawdzonego używanego busa, trzeba zweryfikować jego stan samodzielnie przed zawarciem umowy.
Leasing używanych samochodów dostawczych z zagranicy
Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na sfinansowanie pojazdu pochodzącego spoza polskiego rynku. W takich przypadkach pierwszą opcją jest zakup wskazanego busa przez leasingodawcę bezpośrednio za granicą w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia. Taka usługa okaże się bardzo wygodna, lecz dość kosztowna. Wystarczy wskazać dealera i konkretny model, a finansujący załatwia wszelkie formalności. Innym rozwiązaniem jest samodzielny zakup za gotówkę, sprowadzenie i leasing zwrotny. To dobry wybór dla osób dysponujących wolnym czasem i wiedzących, jak znaleźć, zakupić, sprowadzić i odprawić pojazd. Pojazd z zagranicy można też sprowadzić za pośrednictwem komisu, a później wziąć w leasing.
Podsumowując, leasing używanych busów to rozwiązanie, które nie wymaga zawiłych procedur. Ma on jednak swoją specyfikę, a jej znajomość ułatwia podjęcie decyzji. Trzeba pamiętać, że im nowszy samochód, tym łatwiej o dobry i tani leasing. Dla firmy leasingowej oprócz wieku busa liczy się także to, kto jest sprzedającym (najlepiej, jeżeli to dealer lub komis, lub przedstawiciel leasingowy) oraz stan techniczny pojazdu. Dobrze, gdy samochód dostawczy zostanie sprzedany na podstawie faktury VAT 23%. Możliwy jest też leasing busów używanych sprowadzonych z zagranicy. Znając te wszystkie informacje, łatwiej porównywać oferty i szukać najkorzystniejszych rozwiązań.