Sfinansowanie nowego samochodu dostawczego to wydatek, na który nie każdy może sobie pozwolić. Lepszym i tańszym rozwiązaniem będzie wzięcie w leasing używanego busa. Czym się kierować, wybierając konkretny pojazd i w jaki sposób zrobić to bezpiecznie?
Dokumenty
Nie warto spieszyć się z doborem oferty i podpisywaniem umowy. Przede wszystkim trzeba sprawdzić legalność takiej transakcji. Na początek należy zweryfikować ważność wszystkich dokumentów używanego busa. Jeżeli jakikolwiek element wzbudzi naszą podejrzliwość, dostawca powinien wyjaśnić sprawę. Jeśli wyjaśnienia są wiarygodne i przekonujące, można zdecydować się na taką ofertę. Jeżeli natomiast stanie się inaczej, lepiej szukać nowych propozycji. Warto upewnić się, że w dokumentach nie dokonano zmiany danych w nielegalny sposób, nie widać na nich przekreśleń czy zamazań. Idealną sytuacją będzie ta, w której dostawca posiada fakturę zakupu pojazdu. Jeżeli używany samochód dostawczy sprowadzono z zagranicy, sprzedawca musi okazać dowód odprawy celnej.
Oględziny samochodu powinny obejmować zweryfikowanie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, polisy ubezpieczeniowej i 17-cyfrowego numeru VIN. Jeżeli wybrane auto jest dość drogie, warto sprawdzić je pod kątem zastawu bankowego. W tym celu należy uzyskać Zaświadczenie z Centralnej Informacji o Zastawach Rejestrowych. W przypadku leasingu busa ze specjalną zabudową warto przejrzeć dokumentację pojazdu, a przy wyborze modelu z podnośnikiem teleskopowym upewnić się, że posiada on aktualne badanie UDT.
Stan opon
Opony leasingowanego samochodu dostawczego powinny mieć minimum, według przepisów, 1,6 mm głębokości bieżnika. My jednaj zalecamy, aby bieżnik wynosił przynajmniej 50% nominalnej wartości, czyli minimalnie około 3-4 mm. Warto przyjrzeć się ich kondycji. W przypadku opon kwalifikujących się do wymiany trzeba przygotować się na koszt rzędu 1800 złotych przy komplecie nowym i ok. 1000 złotych przy używanym. Bus brany w leasing powinien mieć też zapasowe koło. Jeśli go nie ma, można negocjować o kilkaset złotych niższą cenę – tyle właśnie kosztuje zakup felgi i gumy oraz odwiedzenie wulkanizatora.
Silnik i podzespoły
Dla leasingobiorcy liczy się to, co zobaczy pod maską oglądanego modelu. W czasie oględzin bez wątpienia przyda się miernik napięcia do sprawdzenia akumulatora. W stanie spoczynku powinien mieć on 12,5 V, a podczas pracy 12,8-14,4 V. Pomiary poniżej tych wartości sygnalizują konieczność wymiany akumulatora, a to kolejny koszt.
Co powinno budzić podejrzenia w przypadku używanego busa? Z pewnością całkowicie czysta komora silnika. Taki widok sugeruje, że silnik został umyty na przykład z powodu wycieku oleju. Warto uruchomić pojazd i zaczekać, aż się rozgrzeje, a później sprawdzić, czy pod maską jest wszystko w porządku. Pracujący silnik nie może wydawać z siebie dziwnych dźwięków. Wszelkie stukoty i warkoty są skutkiem problemów, które w przyszłości wygenerują wydatki. Zastanawiając się nad wyborem używanego samochodu dostawczego do sfinansowania leasingiem, dobrze zapoznać się z kosztami serwisu oraz rodzajem stosowanego oleju silnikowego
Przeznaczenie busa
Jeżeli zna się swój budżet, trzeba określić typ poszukiwanego samochodu. Należy wziąć pod uwagę rodzaj zabudowy, dopuszczalną ładowność, rozmiary oraz jednostkę napędową. Na podstawie tych parametrów trzeba sprawdzać zgodność poszczególnych modeli z zamierzonym przeznaczeniem. Przed zakupem warto zwrócić uwagę na liczbę miejsc siedzących oraz wyposażenie kabiny. Przy wyborze konkretnej marki, najlepiej zapoznać się z jej typowymi cechami. Przydatne okażą się też opinie użytkowników danych busów. Niektóre serie albo roczniki samochodów dostawczych mają niższe ceny właśnie dlatego, że okazały się wadliwe.
Stan lakieru i karoserii
Decydując się na leasing używanego busa, należy sprawdzić poszczególne modele pod kątem ich stanu wizualnego. Rdza i podejrzanie duża warstwa szpachli to jedne z sygnałów alarmowych. Stan lakieru można łatwo sprawdzić miernikiem podającego grubość powłoki lakierniczej w mikronach. Jeżeli wartości różnią się w różnych częściach auta, oznacza to, że zostały przeprowadzone poprawki. W przypadku starszych modeli modyfikacje widoczne są gołym okiem. Widać też korozję. Drobne wykwity nie powinny martwić, ale większy stopień skorodowania elementów nośnych czy innych części oznacza konieczność remontu i dyskwalifikuje pojazd na starcie.
Wyposażenie
Stan techniczny i wizualny używanego busa są równie ważne, jak komfort jazdy. Warto więc wybrać model z klimatyzacją. Ponadto trzeba sprawdzić sprawność nawiewów, klamek, czujników cofania i elektrycznych szyb. Należy też przyjrzeć się kondycji tapicerki.
Dokładne oględziny pojazdu w przypadku leasingu używanego busa uchronią nas przed kosztownymi remontami. Dzięki nim można rzeczywiście zaoszczędzić, wybierając samochód dostawczy w dobrym stanie i dopasowany do specyfiki działalności. Biorąc w leasing używane busy, należy zachować ostrożność. Amator zwykle nie będzie w stanie właściwie ocenić stanu technicznego pojazdu, dlatego warto skorzystać z oferty sprawdzonych sprzedawców których rekomendują firmy leasingowe jako sprawdzonych dostawców z dobrą historią współpracy.