Zastanawiasz się, jakie dokumenty są wymagane podczas brania w leasing ciągnika siodłowego? Ilość i ich rodzaj zależy od zastosowanej przez firmę leasingową procedury. Z kolei ona wynikać będzie z wartości pojazdu, ustalonego okresu leasingu oraz wysokości pierwszej wpłaty. Istnieje także wiele innych zmiennych, lecz skupmy się na tych podstawowych formalnościach, które będą niezbędne.
Procedury i dokumenty
Procedury uproszczone najczęściej tyczą się środków trwałych, jakimi są auta osobowe czy dostawcze oraz ciężarowe o DMC do 3,5T. Jednak czasami firmy leasingowe zgadzają na uproszczony system w przypadku pojazdów transportu ciężkiego, a więc także, gdy brany będzie pod uwagę leasing ciągnika siodłowego. Z drugiej strony trzeba wziąć pod uwagę, że często leasingodawcy decydują się na zbadanie zdolności leasingowej na podstawie dokumentów finansowych potencjalnego leasingobiorcy.
Procedury uproszczone cechują się błyskawicznością. Wymagane są wtedy tylko dokumenty założycielskie, które składa się wraz z wnioskiem leasingowym. Należy w nim podać między innymi informacje o majątku firmy oraz jej zobowiązaniach. Przy procedurach pełnych, czyli standardowych, wymagane będą dokumenty finansowe.
Formalności założycielskie
Firmy leasingowe będą wymagać od Ciebie podstawowych dokumentów poświadczających istnienie działalności gospodarczej oraz Twoich praw majątkowych. Czego więc będziesz potrzebować?
- NIP oraz REGON,
- zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
- aktualnego odpisu z KRS dla spółek prawa handlowego,
- kopii swojego dowodu osobistego, czyli właściciela lub jeśli nie jest to działalność jednoosobowa, współwłaścicieli – oraz małżonków, jeśli nie została ustanowiona małżeńska rozdzielność majątkowa.
Często zdarza się, że podczas procedur leasingowych trzeba przedstawić efekty prowadzonej działalności gospodarczej. To szczególnie kłopotliwe, gdy jest się początkującym przedsiębiorcą bez długiej historii. Napotyka się wtedy problem wykazania przychodów, które mają być weryfikatorem zdolności leasingowej. Przychodzimy wtedy z pomocą dla Start-upów pod postacią specjalnej oferty potrzebnej do rozpoczęcia owej działalności. Należy bowiem wiedzieć, że czasem o wiele korzystniej jest starać się o finansowanie pojazdów już od pierwszego dnia istnienia firmy, a nie po kilku miesiącach, gdy przedsiębiorstwo wciąż jest kwalifikowane jako nowe.
Formalności finansowe
Jakie jednak będą konieczne dokumenty, przy dłużej istniejącej działalności gospodarczej? W przypadku wymaganych formalności potwierdzających finansową kondycję będzie konieczne złożenie:
- deklaracji podatkowej PIT (PIT-36, CIT-8) za ostatni rozliczony rok podatkowy,
- bilansu (zysków i strat) oraz rachunku wyników również za ostatni rozliczony rok – lecz jedynie, gdy podmioty prowadzą pełną księgowość (np. dokument F-01),
- informacji o wynikach za bieżący rok – może to być przykładowo wydruk z systemu księgowego Twojej firmy lub oświadczenie o przychodzie i dochodzie z ostatniego zamkniętego miesiąca obrachunkowego (w formie deklaracji VAT-7 czy skanu KPiR).
Każda firma leasingowa ma także swoje progi decydujące o tym, czym jest transakcja o większej wartości. Gdy koszt ciągnika siodłowego będzie więc mieścił się w widełkach wysokiego kosztu, leasingodawca będzie mógł zażądać także dodatkowych dokumentów:
- zaświadczenia o braku zaległości podatkowych – uzyskasz takie pismo w Urzędzie Skarbowym
- zaświadczenie o braku zaległości, które uzyskać należy z ZUS
- opinii instytucji bankowych, które obsługują Twoją firmę czy poprzednich firm leasingowych, z którymi miałeś jako firma podpisane umowy
- certyfikatów lub autoryzacji
Naszym zadaniem jest wsparcie w dopełnieniu każdych formalności związanych z leasingiem ciągnika siodłowego, których zażąda od Ciebie leasingodawca. Bądź jednak przygotowany na różne ewentualności i zawczasu pomyśl o zebraniu podstawowej dokumentacji swojej działalności gospodarczej.