Leasingodawcy nie tylko sprawdzają wiarygodność potencjalnego leasingobiorcy, ale też decydują, czy zgodzą się objąć umową dany przedmiot. O ile w leasing można wziąć niemalże każdą rzecz, w praktyce obowiązują pewne ograniczenia. Co zatem ma szanse stać się przedmiotem umowy?
Im łatwiej sprzedać rzecz, tym łatwiej o leasing
Najchętniej finansowanymi leasingiem środkami trwałymi pozostają te łatwo i szybko zbywalne na rynku wtórnym. Oznacza to, że firmy leasingowe najchętniej podpisują umowy, których przedmiotami są samochody osobowe, dostawcze i tzw. transport ciężki. Relatywnie łatwo jest również przekonać leasingodawcę do sfinansowania maszyn i urządzeń budowlanych czy rolniczych. Wobec wszystkich wspomnianych przedmiotów preferowanych przez firmy leasingowe obowiązują zazwyczaj procedury uproszczone, czyli szybsza ścieżka załatwiania formalności.
Jak kwestia udzielania finansowania wygląda w przypadku mniej popularnych przedmiotów? Więcej trudności przysparza leasing niestandardowych pojazdów takich jak wozy strażackie czy pługi śnieżne. Są to środki trwałe, na które jest bardzo wąski rynek zbytu. Specjalistyczne pojazdy, urządzenia i maszyny albo sprzęt zaprojektowany na indywidualne zamówienie klienta trudniej więc sprzedać, wobec czego uzyskanie leasingu wymaga więcej wysiłku i formalności do dopełnienia. Tylko nieliczne firmy leasingowe decydują się na ryzyko udzielenia finansowania, wymagając przy tym licznych zabezpieczeń transakcji.
Skąd pochodzi pojazd?
Sam fakt łatwej zbywalności rzeczy nie przesądza jednak o tym, czy leasingodawca zdecyduje się na zawarcie umowy. Bardzo istotne okazuje się również pochodzenie pojazdu. To, kto sprzedaje środek trwały, ma niebagatelne znaczenie dla każdego finansującego. Leasingodawcy preferują przedmioty pochodzące od autoryzowanych sprzedawców. W przypadku pojazdów używanych wolą z kolei, by zbywcą był komis samochodowy, importer maszyn itp. Trzeba też zaznaczyć, że niezwykle trudno sfinansować leasingiem przedmioty importowane z dość egzotycznych krajów. Podpisanie umowy na pojazdy czy maszyny sprowadzane z Chin bądź innych rynków azjatyckich to nie lada wyzwanie. Firmy leasingowe obawiają się kiepskiej jakości wykonania takich przedmiotów oraz braku serwisu i trudności z naprawami gwarancyjnymi.
Wiek i wartość przedmiotu umowy
Następnym, bardzo ważnym kryterium dla leasingodawców, jest wiek środka trwałego. Najchętniej finansuje się wszystko to, co fabrycznie nowe. Firmy leasingowe często podpisują także umowy obejmujące przedmioty dwu- albo trzyletnie. Przedmioty starsze finansuje niewiele firm. Ostatnim z czynników, na jaki zwracają uwagę leasingodawcy, decydując się na podpisanie umowy z przedsiębiorcą chcącym pozyskać środki trwałe dla swojej firmy, jest wartość przedmiotu. Należy wiedzieć, że powinna być ona odpowiednio wysoka. Zazwyczaj finansuje się rzeczy o wartości powyżej 20-25 tysięcy złotych netto. W innych przypadkach transakcja nie okazałaby się opłacalna.
Leasingiem można sfinansować pojazdy, które udaje się łatwo zbyć na rynku wtórnym, pochodzące z oferty zaufanego sprzedawcy, nowe lub używane przez krótki czas oraz mające odpowiednią wartość. Jeśli wybrany przez Ciebie środek trwały spełnia te wymogi, z pewnością uda Ci się podpisać umowę z leasingodawcą.