Jeżeli leasingobiorcy wykorzystują leasingowane samochody osobowe wyłącznie do celów firmowych i chcą odliczać 100% VAT od wydatków takich jak spłata rat, powinni zgłosić ten fakt do Urzędu Skarbowego, składając druk VAT-26. Co jednak zrobić, gdy umowa leasingu dobiega końca? Dowiedz się, z jakimi formalnościami podatkowymi wiąże się wykup pojazdu lub jego zwrot do leasingodawcy.
Kiedy trzeba dokonać aktualizacji VAT-26?
Obowiązek aktualizacji, który określa ustawa o VAT, należy spełnić najpóźniej przed dniem, w którym nastąpi zmiana wykorzystania pojazdu. Jeżeli zatem samochód osobowy będzie miał inne przeznaczenie niż dotychczas, należy pamiętać o konieczności poinformowania o tym US.
Wykup samochodu z leasingu – czy aktualizacja VAT-26 okaże się konieczna?
Jeśli dana firma (będąca podatnikiem) po wykupie samochodu osobowego z leasingu planuje nadal użytkować go wyłącznie w swojej działalności gospodarczej, przeznaczenie pojazdu się nie zmienia. Po wykupie modyfikacji ulega natomiast data nabycia pojazdu i (w niektórych przypadkach) numer rejestracyjny. Wówczas konieczna będzie nie aktualizacja deklaracji, lecz złożenie nowego druku VAT-26, jednoznaczne z ponownym zgłoszeniem do Urzędu Skarbowego samochodu osobowego wykorzystywanego wyłącznie w działalności gospodarczej, po wykupieniu go z leasingu.
Aktualizacja deklaracji VAT-26 konieczna po zwrocie do leasingodawcy
Według fiskusa zwrot samochodu osobowego wykorzystywanego tylko służbowo do leasingodawcy wymaga aktualizacji VAT-26 tak samo, jakby w dniu zwrotu pojazd zmienił swoje przeznaczenie na użytek mieszany, który pozwala na odliczanie 50% VAT zamiast 100%.
W związku z powyższym leasingobiorca zamierzający zakończyć umowę przed czasem i zwrócić przedmiot firmie leasingowej lub oddać samochód z powodu wypowiedzenia umowy i windykacji albo po prostu zwrócić go po zakończeniu obowiązywania kontraktu, musi złożyć w Urzędzie Skarbowym aktualizację deklaracji VAT-26 i zmienić użytek pojazdu ze służbowego na mieszany (służbowo-prywatny).
Leasing a obowiązek aktualizacji VAT-26 – jakich innych sytuacji dotyczy?
Oprócz konieczności złożenia nowej deklaracji w przypadku wykupu samochodu po leasingu oraz aktualizacji druku VAT-26 po zwrocie do leasingodawcy, obowiązek uaktualnienia informacji o pojeździe w Urzędzie Skarbowym spoczywa też przedsiębiorcach, którzy zamierzają zbyć auto. Aktualizację VAT-26 należy złożyć z chwilą sprzedaży samochodu osobowego. Obowiązek ten dotyczy jednak nie tylko leasingobiorców, którzy wykupili pojazd z leasingu i planują go sprzedać. Obejmuje on wszystkich przedsiębiorców-podatników sprzedających samochód osobowy zgłoszony wcześniej na druku VAT-26. Opisane stanowisko podtrzymuje zarówno większość Izb Skarbowych, jak i Krajowa Informacja Skarbowa.
Aktualizacji VAT-26, zgodnie z obowiązującą od 1 kwietnia 2014 wersją ustawy o podatku od towarów i usług, trzeba dokonać przy sprzedaży samochodu z leasingu i zwrocie pojazdu leasingodawcy. W przypadku wykupu po zakończeniu umowy z finansującym konieczne będzie złożenie nowego druku określającego przeznaczenie pojazdu i możliwość odliczania 100% VAT od wydatków takich jak zakup paliwa, nawet jeśli po wykupieniu z leasingu realnie nie zmieni się przeznaczenie służbowego samochodu.