Pojazdy poleasingowe – formalności związane z transakcją

Z kupnem pojazdów poleasingowych wiążą się formalności dotyczące zakończenia umowy leasingu, rejestracji środków transportu oraz ich ubezpieczenia. Sprawdź, jakie dokumenty wymagane są przy zawieraniu transakcji.

Zakończenie umowy leasingu i wykup

Procedurę zakończenia umowy leasingu i wykupu przedmiotu dokładnie opisuje się w  Ogólnych Warunkach Umowy Leasingu albo w samej umowie. Większość leasingodawców wymaga, by kwota wykupu została zapłacona razem z ostatnią ratą miesięczną. Coraz częściej powiadomienia o zbliżającym się końcu umowy widnieją w internetowych panelach obsługi klienta. Przypomnienie o prawie do skorzystania z wykupu firmy leasingowe przesyłają wraz z jedną z ostatnich faktur, a deklarację chęci wykupu nierzadko wystarczy podpisać i odesłać. Potwierdzeniem chęci realizacji wykupu będzie także konieczność zapłaty we wskazanym terminie kwoty wykupu i pokrycie ewentualnych zaległości z umowy. Po otrzymaniu na konto należności za wykup, finansujący wystawia fakturę sprzedaży i wysyła ją do leasingobiorcy.

Rejestracja pojazdu po wykupie z leasingu gdy rejestrującym jest leasingobiorca

Jeśli leasingobiorca wniósł opłatę rezydualną kończącą leasing, czyli wykup, finansujący musi przenieść własność pojazdu na korzystającego. Powinien przesłać, razem z fakturą sprzedaży, kartę pojazdu i aktualny KRS leasingodawcy. Leasingobiorca rejestrujący pojazd dostarcza do Wydziału Komunikacji, oprócz wcześniej wspomnianych dokumentów, dowód rejestracyjny z aktualnym badaniem technicznym, tablice, a także wypełnia odpowiedni wniosek.

Rejestracja pojazdu poleasingowego kupionego od firmy, która wcześniej wykupiła go z leasingu

Nabywca pojazdu poleasingowego, po dokonaniu transakcji zakupu, musi przedłożyć w Wydziale Komunikacji, poza standardowymi dokumentami i fakturą wystawioną przez dotychczasowego właściciela, fakturę pośrednią w oryginale. Jest ona fakturą wykupową od leasingodawcy przenoszącą własność na leasingobiorcę sprzedającego pojazd.

Formalności związane z ubezpieczeniem pojazdu poleasingowego

Jeśli pojazdy poleasingowe posiadają ważne ubezpieczenie OC, nowi właściciele mogą kontynuować dotychczasową polisę poprzedniego właściciela. Ważne, by o sprzedaży i zakupie poinformować towarzystwo ubezpieczeniowe. Ubezpieczyciel dokona wówczas rekalkulacji składki. Nowy nabywca nie musi dokonywać żadnych formalności. To firma leasingowa informuje ubezpieczyciela o zmianie właściciela pojazdu. Zamiast kontynuować wcześniejszą polisę, nowy posiadacz środka transportu może wykupić polisę we własnym zakresie. W tym celu dokonuje wypowiedzenie umowy OC pojazdu u aktualnego ubezpieczyciela i podpisuje kolejną z nową firmą ubezpieczeniową. Wypowiedzenie musi mieć charakter pisemny. Poprawne oświadczenie zawiera dane kolejnego właściciela pojazdu praz numer polisy. W dniu wypowiedzenia umowy trzeba wykupić nową polisę, dlatego że przerwanie ciągłości umowy skutkuje nierzadko karami finansowymi nakładanymi przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Formalności związane z transakcją zakończenia umowy leasingowej ograniczają się do pokrycia kwoty wykupu i uzyskania faktury sprzedaży. Zarejestrowanie pojazdu poleasingowego wymaga złożenia w Wydziale Komunikacji dokumentów takich jak dowód rejestracyjny i faktura VAT. Ubezpieczenie środka transportu nie musi wiązać się z kolei z żadnymi formalnościami, o ile kontynuuje się wcześniejszą polisę OC.

Zamów kontakt